
Van links naar rechts: Minke Hermes, Sam Zuiderveld en Damian ten Haken.
Sam Zuiderveld nam afgelopen jaar deel aan het project Take a Breek. Een programma van twaalf weken waarin studenten en docenten op zoek gaan naar zichzelf en het antwoord op de vraag wat ze echt willen. “Fantastisch om te doen!”
Vol enthousiasme vertelt Sam samen met medestudent Damian ten Haken over hun deelname en wat het project hen heeft opgeleverd. “Je gaat echt met jezelf aan de slag en stelt je kwetsbaar op. Maar dat is de enige manier om erachter te komen wat voor jou persoonlijk nu echt belangrijk is in het leven en wat je echt wilt”, zegt Damian, net als Sam student Sociaal werker niveau 4. Voor beide studenten geldt dat ze het project dermate goed oppakten dat ze in aanmerking komen om in een volgend project de rol van Breekheld te vervullen. “Als Breekheld word je aan een groep toegevoegd om deelnemers te helpen als daar behoefte aan is. Het lijkt me geweldig om ook in die rol iets bij te dragen. Ik gun iedereen een breekjaar”, zegt Sam. Voor Damian gaat de kans voorbij, omdat hij voorrang geeft aan een stage in het buitenland.
MAATWERK
Take a Breek is een initiatief van Mijn School, onderdeel van het Graafschap College en de Stichting Breekjaar. “Samen hebben we het project ontwikkeld en we zijn met een groep van 25 studenten en zes docenten begonnen. Binnen Mijn School kan iedere student een eigen maatwerkprogramma samenstellen om mee aan de slag te gaan. Take a Breek is daar onderdeel van”, zegt Minke Hermes, als opleidingsmanager Maatwerk nauw betrokken bij het project. Daarbij staat persoonlijke ontwikkeling voorop. Sam: “Toen ik van mijn mentor hoorde over Take a Breek en het doel ervan was ik meteen enthousiast. Ik heb het regelmatig met vrienden over dergelijke vragen. Wat wil ik nu met mijn leven? Wat wil ik bijdragen aan de samenleving? Voor dergelijke vragen is op veel scholen amper aandacht, maar gelukkig binnen het Graafschap College wel. Daarom greep ik deze kans met beide handen aan.”
“Je gaat echt met jezelf aan de slag en stelt je kwetsbaar op”
GELIJKWAARDIGHEID
Datzelfde geldt voor Damian. “Het is best pittig, want je moet tijdens het project wel uit je comfortzone komen en jezelf kwetsbaar opstellen. Wij als studenten, maar ook de docenten in de groep. Doordat iedereen dit doet en heel open en eerlijk communiceert, ontstaat er heel snel vertrouwen binnen de groep. En dat vertrouwen zorgt ervoor dat je elkaar echt kunt helpen op basis van gelijkwaardigheid. Heel mooi om te ervaren.” Hoewel Sam benadrukt dat de deelnemers niets moeten, heeft hij ook ervaren dat het onderlinge vertrouwen ervoor zorgt dat de deelnemers zich kwetsbaar durven op te stellen. “Dat heeft tijdens onze wekelijkse groepsbijeenkomsten op dinsdag voor mooie en intense momenten gezorgd. Net als de bijeenkomsten met je stamgroep, waarin je met een docent en enkele studenten napraat. Momenten waarvan we als persoon allemaal rijker zijn geworden.”
BEVESTIGING
Wat het project Sam en Damian heeft opgeleverd? “Ik heb duidelijk de bevestiging gekregen dat ik verder wil in de muziek. Die bevestiging brengt veel rust, omdat ik nu weet dat ik op de goede weg ben en de juiste dingen doe”, zegt Sam. Ook Damian heeft veel aan het project gehad. “Voordat ik aan Take a Breek begon, was ik een beetje op zoek naar mezelf. Voor mij is het echt een keerpunt, omdat ik nu weet hoe ik mijn toekomst zinvol kan vormgeven.” Minke Hermes, die bij het hele project als coach betrokken was, heeft gezien welke positieve energie Take a Breek oplevert. “Het is zo’n succes dat we het nu twee keer per jaar blijven aanbieden aan een groep van maximaal dertig studenten per keer.”

WAARACHTIGHEID
Waarachtigheid is de innerlijke drang om de waarheid te spreken. Een organisatie kan alleen veranderen, groeien en verbeteren als medewerkers niet óver elkaar, maar mét elkaar praten. Geen schone schijn, maar de werkelijkheid op tafel. Binnen het Graafschap College verandert de cultuur. We zijn als medewerkers steeds beter in staat elkaar aan te spreken. Onze studenten krijgen ook de kans zich op dit gebied te ontwikkelen. Het project Take a Breek is hiervan een prachtig voorbeeld. Studenten leren, op basis van gelijkwaardigheid, open en eerlijk met elkaar en docenten in gesprek te gaan en zich kwetsbaar op te stellen.