DE + VAN HET LOOPBAANPLEIN

SAMEN ZORGEN VOOR GELIJKE KANSEN

Hoewel Myrthe Setz en Luc Heijgemer vanuit een andere achtergrond in aanraking kwamen met het Loopbaanplein van het Graafschap College, delen ze dezelfde positieve ervaring. “Een plek waar je altijd welkom bent en waar aandacht voor je is, ongeacht je vraag.”

De 23-jarige Myrthe Setz volgt momen­teel de opleiding Management assistent, maar begon haar carrière op het Graafschap College op de opleiding Onderwijsassistent. “Eigenlijk merkte ik al in het eerste jaar dat vooral de stageperiode me erg veel stress bezorgde. Ik heb daarover met mijn zorgdecaan gesproken en ben toen in contact gekomen met Raymond de Haas van het Loopbaanplein. De tweede helft van dat eerste schooljaar spraken we elkaar iedere week wel. Als er iets was, maar ook gewoon zomaar even. Het voelde heel vertrouwd en Raymond had altijd een tip als ik ergens mee zat.”

ANDERE KEUZE

Tijdens de eerste stage van het tweede jaar merkt Myrthe dat de opleiding misschien toch niet helemaal de hare is en samen met het Loopbaanplein, de zorgdecaan en haar ouders gaat Myrthe op zoek naar wat ze nu echt leuk vindt. “Dat ging allemaal in een heel open en vertrouwelijke sfeer en dat is echt heel fijn. Thuis ging alles verder goed, alleen school – en dan met name de stage – bezorgde me erg veel stress.” Tijdens die oriëntatie ontdekt Myrthe de opleiding Management assistent. “Die sprak me wel aan, dus toen heb ik een rondleiding gehad van een docent en uiteindelijk de overstap gemaakt. De juiste keuze, want ik voel me daar enorm op mijn plek”, zegt een enthousiaste Myrthe.

VANAF DE EERSTE DAG

Voor Luc Heijgemer verloopt de kennismaking met het Loopbaanplein anders. “Ik werd al vanaf de basisschool extra begeleid, omdat bij mij de diagnose PDD-NOS is gesteld. Dit wordt als een vorm van autisme gezien. Hierdoor had ik ook op mijn middelbare school al begeleiding en die is bij mijn overstap naar het Graafschap College voortgezet. Ik was dus vanaf de eerste dag op het Graafschap College eigenlijk al in contact met een begeleider van het Loopbaanplein”, zegt Luc, die inmiddels een hbo-opleiding bij Saxion volgt. Peter Noorder was in eerste instantie zijn begeleider. “Mijn ervaringen met Peter en het Loopbaanplein waren vanaf het begin goed. We hadden regelmatig contact en hoewel ik de start op de nieuwe school best spannend vond, ging het prima.” Maar dat wordt snel anders als een goede vriend van Luc een paar weken na het begin van het schooljaar plotseling overlijdt. “Toen was ik wel even de weg kwijt.”

Myrthe Setz.

“Ik heb ook aangegeven dat ik kan lassen dus als ik een keertje moet inspringen, kan dat”

PERSOONLIJKE GESPREKKEN

In die verdrietige periode mist Luc veel lessen, omdat zijn hoofd niet naar school staat. “Wel was er in die weken veel contact met Raymond de Haas, die mijn begeleider vanuit het Loopbaanplein werd. We voerden veel persoonlijke gesprekken en Raymond was de schakel tussen de docenten op school en mij. Zonder steeds druk te leggen op het feit dat ik toch weer zo snel mogelijk naar de lessen moest komen, maar wel met het duidelijke doel om vroegtijdige uitval te voorkomen. En daarin zijn we geslaagd, want ik ben weer naar school gegaan en heb de motivatie gevonden om mijn opleiding Applicatieontwikkelaar niveau 4 af te ronden”, zegt Luc lachend.

VERSCHILLENDE VRAAGSTUKKEN

Hoewel ze Myrthe en Luc niet zelf begeleid heeft, herkent Elkouria Chemourek de verhalen wel. Als trajectbegeleider is ze sinds januari 2020 verbonden aan het Loopbaanplein en heeft ze inmiddels een aantal studenten geholpen met verschillende vraagstukken. “Als trajectbegeleider word ik ingeschakeld als een docent een zorgvraag signaleert en er samen met de zorgdecaan niet meer uitkomt. Wij kunnen dan de begeleiding overnemen en samen met de student aan de slag”, zegt Elkouria. Afhankelijk van de zorgvraag wordt bekeken welke aanpak nodig is. “Als er thuis problemen zijn, zoeken we in eerste instantie samenwerking met ouders op en als dat niet mogelijk is met de wijkteams die binnen de gemeenten actief zijn. Zij kennen de situatie vaak al en kunnen als schakel naar het gezin fungeren. Zo kunnen we op een breed vlak kijken of we de situatie kunnen verbeteren en samen aan een oplossing werken.”

ONDERWIJS BIEDT TOEKOMSTPERSPECTIEF

Een van de grootste pluspunten van het Loopbaanplein is volgens Raymond de Haas het toekomst­perspectief dat de studenten geboden wordt. “Onderwijs­perspectief is toekomstperspectief en daarom is het zo belangrijk dat we er zijn voor de studenten en ze verder helpen. De samenwerking tussen studieloopbaanbegeleider, decaan en trajectbegeleider is daarbij essentieel om tot een goede studievoortgang te komen.” Die samenwerking beperkt zich niet alleen tot school. “Ook in de thuissituatie helpen we als dat nodig is. Samen met de trajectbegeleiders en externe instanties vormen we een onmisbaar team rond een student die behoefte heeft aan een beetje extra begeleiding om met een startkwalificatie de arbeidsmarkt te betreden.”

Raymond de Haas.

VEEL TE BIEDEN

Guido Geven, teamcoach en consulent jeugdzorg van de gemeente Berkelland, onderschrijft de woorden van Elkouria. “Het Graafschap College heeft veel jongeren in onze gemeente in zicht en vormt daarmee een belangrijke partner voor ons als gemeente. Sinds de nieuwe Jeugdwet in 2015 is ingevoerd, ligt de jeugdzorg voor een belangrijk deel op het bord van de gemeenten. Dankzij het Loopbaanplein kunnen wij die zorg nog beter bieden, omdat het Graafschap College de jongeren op school monitort en wij met onze wijkteams de schakel naar de gezinnen vormen. Dat zorgt ervoor dat je – indien dat nodig is – snel kunt schakelen en gericht kunt werken aan de toekomst van de jonge inwoners van je gemeente”, zegt Guido. Hoewel hij binnen de gemeente Berkelland ook contacten en ervaringen met andere roc’s en scholen heeft, biedt het Graafschap College met het Loopbaanplein volgens Guido een unieke samenwerking. “De contacten zijn goed en structureel en ook de betrokkenheid van andere externe organisaties maakt het Loopbaanplein een belangrijke schakel in de zorg voor en begeleiding van jongeren in de hele regio.”

GELIJKE KANSEN

Eén van die organisaties is Sensire, de grootste zorgorganisatie van de Achterhoek en Liemers. Een aantal (jeugd-)maatschappelijk werkers van Sensire is al jaren actief als trajectbegeleider op het Loopbaanplein. “In die rol kunnen onze medewerkers hun kennis, expertise en netwerk inzetten ten behoeve van de studenten die in een fase van hun leven zitten waarin ze net dat steuntje in de rug nodig hebben”, zegt directeur Wilma Heesen van Sensire Maatschappelijk werk. Volgens haar delen het Graafschap College en Sensire dezelfde visie als het gaat om jongeren. “Kinderen en jongeren verdienen dezelfde kansen. Als die kansen – om welke reden dan ook – bedreigd worden, willen wij er alles aan doen om die kans op ongelijkheid te voorkomen. Daarin hebben we elkaar zeker gevonden, ook in samenwerking met de gemeenten en andere partijen die participeren in het Loopbaanplein.

MEDEDOGEN

Het Loopbaanplein is een prachtig voorbeeld van de wijze waarop het Graafschap College 'mededogen' vormgeeft. Studenten die op enig moment tijdens hun opleiding specifieke hulp nodig hebben, kunnen terecht bij het Loopbaanplein. Bijvoorbeeld voor trajectbegeleiding, faalangsttraining of schuldhulpverlening. Het Loopbaanplein staat in nauwe verbinding met zorgdecanen, die het van studieloopbaanbegeleiders en docenten horen als er iets met een student aan de hand is. Dat vraagt een oplettend oog en een goed luisterend oor van alle betrokkenen! Ik ben enorm trots dat we door dit goed afgestemde netwerk zo weinig schooluitval kennen. Het Loopbaanplein helpt ons ook om een inclusieve school te zijn, waar jongeren en ouderen met een afstand tot de arbeidsmarkt specialistische begeleiding krijgen. Zo zijn zij in staat om bijvoorbeeld een opleiding succesvol af te ronden en hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

- Sarien -

MEER LEZEN OVER

DEEL DIT ARTIKEL